Meer en meer werkgevers en hun medewerkers worden geconfronteerd met de mogelijke fiscale impact van thuiswerk in situaties waarin de werknemer in normale omstandigheden over de grenzen heen werkt. Leidt deze thuisarbeid nu tot een toename van de heffingsbevoegdheid in de woonstaat van de werknemer of worden dagen van “COVID thuisarbeid” fictief toegewezen aan de gebruikelijke werkstaat.
Dit moeilijke vraagstuk krijgt meer en meer aandacht van de overheden. Tussen Nederland en Duitsland werd reeds een akkoord gesloten om de COVID dagen te negeren (en dus te beschouwen als werkdagen in het andere land).
Er is nu ook een fiscale task force opgestart met België – Nederland en Duitsland.
Men kan moeilijk verwachten dat Nederland en Duitsland nu plots hun recent standpunt gaan veranderen, zodat ook België mogelijks tot de regeling gaat toetreden.
En wat met alle andere landen, waarmee België een bilateraal belastingverdrag heeft afgesloten? Een universele regeling over alle landen heen dringt zich op om internationale fiscale chaos te vermijden. De klokt tikt intussen onverbiddelijk door voor elke nieuwe werkdag, die ten huize wordt gepresteerd… Welk land mag de belasting heffen en wat te doen indien men de afgelopen maanden een andere allocatie van de belastingen heeft gedaan in de loonadministratie?
Wij vonden ook al een erg interessante website, waarop nog veel meer informatie over dit onderwerp is terug te vinden.