De groene golf dreigt de garage van de elektrische wagen te laten onderlopen
Het afgelopen decennium is getekend door een sterke drang naar vergroening. Hier kan op zich niemand tegen zijn. Was het echter verstandig om de agenda’s voor vergroening zo strikt te stellen en om bepaalde gevestigde energie oplossingen snel over boord te gooien? Wat met de aanpak om alle eieren in slechts één mandje aan energiebronnen te gooien?
De huidige energiecrisis komt hier niet zomaar uit de lucht vallen en begint nu ook de elektrische voertuigen parten te spelen.
Gedreven door een sterke Europese groene ideologie worden we met zijn allen quasi gedwongen om de elektrische overstap te doen. Tot nu toe was er gelukkig voor beroepsmatige gebruikers nog een financieel voordeeltje dat de pil van de gedwongen overstap kon verzachten. Ook zijn elektrische wagens op zich veel comfortabeler en aangenamer in het gebruik dan de klassieke ICE’s. Particuliere wagenbezitters hebben aan dit alles weinig boodschap en doen voorlopig niet veel mee aan het hele verhaal.
Toch leken we op de goede weg te zijn, tot op het moment uiteraard waarop de elektriciteitsprijzen plots door het dak gaan en ook de logistiek van de complexe laadinfrastructuur hapert. De technologie is nog volop bezig met een inhaalbeweging voor het laden van elektrische voertuigen, wat toch minder gemakkelijk gaat dan de klassieke brandstofpompen. Niet elke gebruiker van een elektrisch voertuig heeft op elk moment en overal een gepast stopcontact bij de hand om bij te laden. Ook voor bedrijven is het een bijzondere logistieke uitdaging om een vloot aan elektrische wagens naar behoren van energie te voorzien.
Europa formuleerde erg hoge ambities en de lidstaten volgden gedwee. Gemakkelijk te formuleren op papier maar veel moeilijker te realiseren op het terrein. De erg korte deadlines, die aan de ambities gekoppeld werden en de focus op een beperkt pallet aan alternatieve energiebronnen zijn misschien een brug te ver. Men zou natuurlijk tal van subsidies kunnen gaan uit de kast halen om de elektrische wagens te blijven doorduwen, maar ergens zal er toch een einde komen aan de Belgische subsidiebronnen, die momenteel wel bijzonder krachtig stromen.
Benieuwd hoe lang de politiek nog zal blijven trachten hier gezichtsverlies te vermijden en toch de kar wat zal wenden naar een meer haalbare aanpak.
Lees hierover ook verder in de pers:
https://www.autogids.be/autonieuws/ecologie/elektrische-auto-kopen-belgie.html