Het model van de aangifte personenbelasting werd recent officieel gepubliceerd. Binnenkort kunnen we weer allemaal aan de slag om het document ingevuld te krijgen.
Gelet op de groei van de complexiteit van de aangifte gedurende de afgelopen jaren zijn meer en meer mensen niet meer in staat om het formulier zelf te verwerken. De taalbarrière vormt voor mensen met een buitenlandse origine reeds een behoorlijk obstakel. Het overdreven ambtelijk taaljargon op het aangifteformulier en in de toelichting maken het zelfs moeilijk om één ander in de eigen moedertaal te bevatten.
Naar verluid trekken meer dan 600.000 mensen elk jaar naar de zitdagen, georganiseerd door de FOD Financiën, om gebruik te maken van de aangeboden bijstand door het ambtenarenkorps.
Dit jaar zitten we ook hier met een uitzonderlijke situatie omwille van de corona uitbraak. Hierdoor is het immers onmogelijk geworden om zich in de komende weken of zelfs maanden met alle papieren naar het belastingkantoor te begeven om aldaar de aangifte te laten invullen. Veel mensen gaan zich hierdoor ongetwijfeld zorgen maken.
Om toch nog in enige mate aan de behoefte naar bijstand te kunnen voldoen heeft de FOD Financiën bekend gemaakt dat er dit jaar telefonische hulpverlening wordt georganiseerd. Het betreffende telefoonnummer wordt op het aangifteformulier vermeld. Dit is een behoorlijke ambitie van de overheid. In het verleden was het immers geen sinecure om de belastingdienst telefonisch te bereiken, laat staan om al dan niet, na de nodige wachtmuziek, door te dringen tot de juiste persoon met kennis van het dossier. Meer nog, de fiscus zal zo’n 100.000 burgers zelf telefonisch trachten te contacteren om bijstand aan te bieden.
Het begeleiden van de belastingaangifte ten kantore van de FOD is op zich al een hele uitdaging. Of men dit toch wel complexe proces vanop afstand op efficiënte en correcte wijze zou kunnen afgewikkeld krijgen blijft voor velen een open vraag. Hopelijk komen niet teveel mensen dit jaar fiscaal in de wind te staan.